Kilkadziesiąt milionów grafików, którzy jeszcze wczoraj byli specjalistami od piłki nożnej, ma problem z logotypem. Bo niepotrzebne, bo za drogie. To nie pierwszy raz, że coś jest niepotrzebne i za drogie. Poszperałem chwilę w głowie, później w internecie i znalazłem kilka logotypów, które również były niepotrzebne i za drogie. Miałem mieszane uczucia, bo przecież mamy godło, flagę i barwy narodowe. Michał przekonał mnie, że jednak warto mieć coś, co do przy nieoficjalnych akcjach, nie będzie nadawało zbyt pompatycznego tonu. Godło ma tę wadę, że taki pompatyczny ton wprowadza.

Pan płaci, Pani płaci, społeczeństwo płaci

Kwoty zawsze robią największe wrażenie. To zwykle po ujawnieniu ceny jaką trzeba zapłacić za nowy logotyp, podnosi się największy krzyk, że zmiana jest niepotrzebna. Zmiany są konieczne. Zmiany są dobre.

W przypadki poniższych przykładów też było za drogi, niepotrzebnie, „nie macie na co kasy wydawać?”.

1-111362

Koszt: 20 tysięcy złotych

Na dobre  ze swoim nowym logotypem wyszła policja. Jest minimalistycznie – czyli zgodnie z tym co jest modne i jest też nawiązanie do pierwowzoru – czyli coś co przy rebrandingu jest koniecznością.

Policja zrobiła to dobrze, PEKAO zrobiło to źle. Wiem, że w przypadku banku mogło to wiązać się z przejęciem przez większy podmiot, czy coś – nie znam sprawy, nie chce mi się szukać, ale wizualne przyzwyczajenia w ludziach zostają. Nowe jest okropne, ta wołowina była lepsza.

Pekao-nowe-i-stare-logo

Koszt rebrandingu: 40 milionów złotych

Dobrze zrobili też z logo dworca centralnego w Warszawie. Wcześniej dworzec chyba nie miał żadnej identyfikacji wizualnej. Jest OK, chociaż w pierwszej chwili pomyślałem, że to kawałek jakiegoś schematu elektrycznego. Ale jako „obrazek stajcji” wygląda ładnie. Jest kolejowy.

warszawacentralna655

Koszt: 50 tysięcy złotych – nagroda w konkursie na nowe logo

Najgorzej w moim minizestawieniu wypada Poczta Polska. Nawiązanie jest, ale można to było zrobić zdecydowanie lepiej. Nowe logo jest obrzydliwe.

1175988-nowe-logo-poczty-polskiej

Jedynym problemem z nowym logo Polski jest to, że do niczego nie nawiązuje. Tomek słusznie zacytował postać z Rejsu (to taki film, którego gimbynieznajo), że najbardziej podoba nam się to co już znamy. Więc gdybyśmy wcześniej, byli przyzwyczajeni, że oprócz godła i flagi jest jeszcze coś, to całej dyskusji by nie było. Tzn. byłaby, ale nie na taką skalę. Ktoś krzyknąłby, że stare było lepsze, że moja babcia zrobiłaby lepsze no i oczywiście, że za drogo.

 Podeślijcie jakieś przykłady. Pisałem na szybko i tylko kilka mi wpadło do głowy :)